01.10.2010

Daisypath Anniversary tickers

Our RR :)

Lilypie Second Birthday tickers

Monday, December 13, 2010

TIPS for bride2be : Q.U.O

Dear ladies & gentlemen,

How's your Monday today? hehe Sorryyyyyy sgt2 to those yg tanya2 Ann di FB & e-mails bila nak hupdate belogh ni? ahaha. Mak kefenatan la nampaknya tis month nakk oi. Ann sangatttttt busy with my main biz + new biz WP ni *sh shy cat*

Last week, the whole week, everyday ada client nak jumpa, ada yg terus close deal, alhamdulillah :) Actually, kalau ikutkan every week dari bulan 1-12 next year, except bulan 8&9 je dapat rehat. If Ann accept je, meaning dat Ann da fully booked for WP next year! *gulp* konsepnya Ann tak tau nak happy ke terharu ke takut ke hape..Ann konpius ni ngan diri sendiri. bley? ahahaha Tapi ada yang Ann accept, ada yang Ann tak dapat nak accept.Ada yang Ann fikir2 lagi. Sebab kena depends on my quo & clients budget jugak. Like I said before, Ann prefer quality than quantity + worth it atau tidak sesuatu job itu untuk ann & team.

Oh ok. Actually Ann nak cerita pasal Ann nye bday party baru2 ni tapi nampaknya ada benda lagi penting Ann nak share iaitu tips ngan readers esp kepada kamu si BRIDES TO BE :) *Ewah..dah macam wedding consultant pulok ;p*

Kali ni TIPS tentang QUOTATION. Macam mana nak mintak proper quotation? Apa soalan yg kita as a b2b harus tanya bila nak mintak quotation from vendors? To me, this is IMPORTANT thing for bride2be out there to know exactly how to ask a proper quotation supaya tak ada lah nanti when kita as a client (bride-to-be) bengang ngan vendor sebab tak menjawab soalan2 kita / tak reply / buat bodo, rasa nak cakap 'eh i bukan mintak sponsor ok, i BAYAR u ok!' / bagi kita ayat sentap makan dalam,rasa nak baling high heel kat muka dia sebijik.ahaha & bila kita as a vendor(cth: cik puan ann si WP ;p) punye attitude dalam menjawab pertanyaan segala macam jenis dan rupa future client. Biasa lah customer kan. Setiap orang lain2 punye taste. Lain2 punye perangai. Dlm hal ni Ann try to give fair & honest statement for both side ok :)

Ok. 1st. Subject = Be specific. Make it simple. Plg senang : Quotation needed / Quotation / Sebut Harga. No need tulis seperti 'Eh memang cantik tertarik gambar u hamik. nak tau la pakej2 u yang best meletop tapi jgn bg letop kepala i nak tengok price u' ahaha Tu baru subject. Blom lagi isi kandungan mail. Mau penat vendor - abg potograper nak baca hehe. Silap2 abg fotog tu tgh stress penat baru balik shoot, terus delete email tu.huhu

2nd. Isi kandungan email = Ha tulis la ape yang uols nak tanya. TAPI apa yang nak di tanya? if korang email vendor yang SAH2 memang ada package - cth : videographer & photographer, terus tanya pakej and bg details korang seperti : tgh looking for pakej utk event apa, nama, date event (nikah/engagement/reception) venue. So senang kepada vendor tu nak menjawab, 'ok date u sekian sekian still available, pakej kita ni -attached.if interseted let us know.tq bla bla. See? Simple. Senang for you as client sebab u know exactly date tu still available + pakej ape dia ada. Senang jugak utk u buat comparison ngan other vendors if u survey2 yg lain. Senang jugak utk vendor dalam me-reply & utk dia follow up customer. No sakit kepala & cepat dia reply :)

If nak tanya lebih2 daripada pakej yg ada, cam maybe client ada specific question / request or nak lebih details, Ann suggest better MAKE A PHONE CALL to buat appointment utk jumpa dia terus / see how la vendor tu prefer. Jumpa / tru mails etc. Sebab, kadang2 vendor tu bz gila, tak sempat nak reply, malas nak layan etc etc kita tak tahu apa sebenarnya & before kita buat assumption yg bukan2, baik kita call. Habis cerita. Daripada kita dok tertunggu2 dia reply mail kita, kang kita bengang plak kan. Vendor pulak, satu je Ann nampak. Kadang2 tak menjaga quality & penting kan duit daripada quality kerja & ada je customer pulak tu. Sayanggg :( Sebab sure customer tu after majlis, akan 'open mouth' cerita yg tak baik kan ttg vendor tu..

Ok. For package yang di offer pulak. Cth kamu carik pakej butik pengantin / bridal house. Ok. Part ni Ann harus memberikan komen yang sgt 'HONEST'. Maaf ya awal2. Contoh la, kamu pergi ke butik 'Salimah Joyah Butik Pengantin' sah2 la dapat baju2 pengantin satin keras,warna shining lip lap zaman Zaiton Sameon LOL Kalo tetiba tanya nak mintak sewa pakej baju macam Umie Aida kawen, siap sedia la free2 kena sembur ngan sirih kapur Cik Salimah tu makan. ahahaha. Ok. Kalo nak cari / pakej baju2 meletop zaman 2010 cari lah kat 'Sally Couture'. Sah2 la tak keluar2 dari butik tu sebab tak tau nak pilih baju mana 1.hehe Kalau nak lagi grand, tak sama ngan orang lain,nak simpan nak pakai sendiri / nak dapat dream wedding dress, pergi lah ke 'Sally Designer'. Sure bawak ke tido pakai wedding dress :) So kesimpulannya, UKUR BAJU DI BADAN SENDIRI. secara halusnya, nak pilih ape2 pon dalam mencari wedding vendors, 1ST THING : BUDGET!  bukan kata my range sederhana,medium,well done *macam makan steak pulak. ;p* PRICE $$$$. terus calculate harga, so senang u buat budget for ur wedding. Kalau budget RM500 untuk baju kahwin tapi nak 'Sally Designer' sah2 la deisgner terus letak signboard 'close' depan butik ;p Kalau dtg kat 'Salimah Joyah haruslah Salimah terus bukak bil, keluarkan semua baju yg ada, tinggal pilih je, siap bg free kapur sirih dia makan buat sirih junjung dlm pakej ;p

In my case, WP lain. WP is wedding planner. Terang lagi bersuluh bukan? hehe WP is not like bridal house. Betul, konsep dia more or less cam bridal. TAPI the diff is bridal ada package2 (cth : baju + mekap + pelamin =RMXXXX) and u tak boleh pilih2 suka hati nak pelamin cenggini baju cenggitu yada yada. U cuma boleh pilih based on pakej. Then dari pakej tu u boleh pilih pelamin ape yg ada, baju ape yg ada kat butik tu, deal. So, tak bolah la client nak pilih yg bukan2. Kesian bridal tu buat pakej2 yg menarik utk cari customer. Boleh pilih lain tapi selalunya bridal akan charge harga lain la. Normally bridal memang ada pakej sebab dia nak compete ngan ramaiii lagi bridal boutique yg lain. So sape package lagi best, lagi untung la dia :)

WP diff. Depends to WP. Ada yg ada pakej ada tak. Normally WP depends on clients budget. Tugas WP adalah utk mempermudahkan client & famliy untuk buat persiapan wedding. For those yg kerja or bercinta ;p 24hrs or susah nak ke sana ke mari nak survey, memang sesuai lah cari WP. Coz WP akan plan kan & buat kan preparation wedding kita from A-Z. kita cuci tangan & kaki. tinggal panggil WP to discuss & buat kerja up to our expectation. Lagi, antara special nya if ada WP ni, kalau ada tema, lagi cantik keseluruhan majlis tu sebab dia akan PLAN & buat gimmick keseluruhan majlis tu macam mana.
Senang cerita, macam kita ke sana ke mari menyevey,carik brg tu ini,barang camna nak,kad design camne nak,baju camne,pattern camne etc ha tugas tu sume di serahkan bulat2 kepada WP. tinggal WP discuss utk client pilih design a,b,c depends on clients taste. So bila mintak quo, be specific. Nak WP from a-z ke? just nak Wedding Decorator ke? nak WP tapi certain2 thing ke? plus, budget. Senang untuk WP buat quo for you ok :)

And PALING PENTING, again, BUDGET. Kalo budget keseluruhan wedding RM5k siap panggil 1000pax guest, jgn kata hire WP, rasanya kalu buat sendiri wedding (kat bandar) pon mati la nak survey bagai belum tentu dapat kawen. nikah lepas la kot. Kita ni as client kena ukur baju di badan sendiri. Tak boleh la kalau budget keseluruhan macam si Limah kawen kat dewan serbaguna, tapi nak deco wedding grand macam anak Naza. Matilah terduduk si WP tu. Jgn kata charges WP, bayo budak2 dia pon tak lepas. Ha macam tu la. Segala tahap idea yang perlu di keluarkan akan depends on budget client juga. Coz biarlah both side win-win. Client side akan puas hati ngan berapa budget dia dah keluarkan + client's services. and WP team pulak akan puas hati ngan their hasil kerja + payment berbaloi ngan job yg dorang dah buat for few month punye preparations.

Ok. dah pjg sgt ;p cukup lah tu :) Hope sedikit sebanyak mampu memberi idea to u how to mintak quo ok.
To those yg nak mintak quo, boleh lah send email comel korang ke annescapade@gmail.com.
Insya Allah Ann akan cuba berikan quo yg terbaik :)

P/s: Dah LIKE kita punye FB ASH&ANN tak awak? hehe

Till then peeps,
take care!
Si Cik Puan Ann yg kefenatan ;p

18 comments:

Renee Meow said...

tips yg sgt2 useful... thanks dear.. :D


meow~
http://reneemeowwedding.blogspot.com

cik senah said...

dusyumm!! kena sebijik tang pala cik senahh.. huhu.. !

p.s : ermm.. memandangkan 8/12/2010 pun sudah lama berlalu.. maka.. chek paham lahh.. chek kena usha kat WP yg lain arr yerrr..??

p.s lagik : macih kerana meluangkan masa membalas emel2 chek nohh.. :)

LisaLisut said...

kesian anne kene type dlm penat. but very useful tips .thanks anne..:)

.:Cik Puan Ann:. said...

renee: hope membantu la sikit sebnayak ape yg di cari nanti :) all the best!

cik senah: eh. cik senah!rasanya ann balas all mail pasal WP. urs yg last mail maybe crash mail. jap gi ann re-send mail balik :) let's meet up!

lisa: ha tu lah.ni terkejar2 nak lunch ni.hehe tapi takpe. biasa la penat tu.keja mana tak penat kan?hehe hope membantu lisa :)

fiszah_pjo said...

puan ann: sy sgt setuju ngn ur opinion..brilliant..all is about ur bajet..hehe

0sh!Nz d' sen0r!ta said...

whoa.. bagus tips ni. thanks for sharing it sis.

♥ hazlynda kushairi ♥ said...

tips yg sgt berguna! thanks ann :D

Leonora Halim said...

sgt setuju ngan gambo yg last tu... sgt kefenatan okeh... bwk2 berehat ya Ann... nanti muka fenats... tak santikss dahss.. eheh :D

dari~ummie said...

wowwee...thanx puan ann..:)

cik senah said...

ann : dpt dah emel u.. nnt kita jumpak face 2 face naa..? chek nak kena hembus telinga en. tunang chek dulu.. biaq dia ikut cakap chekk.. heheh.. bkn apa.. dia personal driver chek hehe.. kena kasi pujuk2 dulu.. baghu leh berjalan rata2.. hehe

p.s : bg alamat restoran hubbymu.. :)

farahfatihah said...

wahhh mmg bagus tips ni anne...good!

kay kamal said...

btul. byk my fren adalah photographers including arwah taufiq shariff slalu ngomel customer mintak quote tak pandai. tulis bape hage je. tade tarikh, event etc.

and mmg btul. if takle afford, jgn nk ngade amik loan la ape la just cz nak wat grand czm celebrities. stakat mampu stakat tu la kite try grand kan.

just dat mmg kne byk nyer-vey la.

ann, grats on th elaunching of ur new biz. hope all wil go great for u n abuZar.

also, i da nk stat kje 20th ni.. so, lagi 2 taun kot baru leh mkn kat sect 7 ngn u.. =[

Natasha Farina Arifin said...

hi u.
wow! bila enter jer blog nih..mcm terkesima. very nice blog & wedding pic yg cantik. tengok attachment tuh hehehe. wow! mmg well prepared nih. moga berpanjangan dan dikurniakan baby.. hehehe! mine done already bln mei lalu. but takder grand sgt..pe pe pon janji dah selamat jdi suami isteri. hehehe. care to follow at http://sharemyloves.blogspot.com/
thx u
again nice wedding blog!

.:Cik Puan Ann:. said...

fiszah: ya betul!~ 100 markah utk fiszah.hehe

osh: ur most welcome :)

lynda: hehe. kasih di terima :)

leo:ahahaha!~ kan? baik lah. :)

.:Cik Puan Ann:. said...

dari ummie: welcome :)

cik senah: kita jumpa next week!~ :)

farah: u r welcome dear.

kay: halaa. ye ke? emm. tapi tak kan laaa tak balik langsung kl kan? nanti balik kl,tron aa shah alam. dtg jumpe i kat kedai ok! :)

natasha: ehehe. thanks dear :) part baby..tak tahan.pelis..ann nak doa jugak...byk2222.. ahaha. ala, yg penting kawen..hehe take care dear :)

dearpikot said...

hi Ann... tips mintak quotation u da ajar...
bagi la i tips mcm mana nak survey bridal..thanks

Nadhirah Mohammad Zainal said...

menarik :)Tq Ann for sharing...

Good Job :)

Alan Wang said...

OAK LED Co ,Limited specialized in high power led lighting for stadium We offer 100 2000w LED Football Stadium Light With one of the top football stadium light manufacturers and suppliers, we produce high quality products with reliable quality led stadium light

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...
 

Blog Template by YummyLolly.com - Sponsored by Free Web Space